Hadrianus vall

Jag har den här veckan börjat repetera lite romersk historia för att inte verka helt bakom flötet när jag börjar jobba. Historia i all ära, men jag kan ju inte förneka att det språkliga alltid har intresserat mig mest. Den här veckan har jag träffat på latinstuderande som på ett fantastiskt sätt har rabblat fakta om de puniska krigen och då kände jag att jag kanske borde fräscha upp kunskaperna lite, eftersom de puniska krigen för mig är ungefär lika med slaget vid Cannae och Hannibal, även om jag diskuterade striderna livligt med min "favoritgubbe" på vårdhemmet i somras.

När jag satt och läste om Hadrianus vall slog det mig att jag faktiskt har varit där. Dessvärre var detta innan jag började läsa latin, men jag har ju ändå minnen av det och - kom jag på - foton! Dem måste jag leta upp, tänkte jag, och gick med bestämda steg till min samling av fotoalbum. Till min stora fasa möts jag av en bild av mig och min syster med stora rufsiga frisyrer, skrynkliga linnebyxor samt regnjackor (ja, vi såg i princip likadana ut) i förgrunden, och någon mur - kan vara vilken som helst - i bakgrunden. Ännu värre var det dock för latinläraren att läsa bildtexten:

"Jag och Terese framför en mur som skottarna byggde upp för att skydda sig mot vikingarna."

Vae vae.

Kommentarer:
Postat av: Terese

Haha! Hadrian's Wall (som jag kallar den) har jag också läst om, fast på engelskan. Bara för sakens skull kollade jag i mitt album nu och hittade muren, men min bildtext var ännu värre än din. "Fårhage och en gammal mur." Till mitt försvar var detta även i mitt fall innan jag läste om muren i fråga.

Postat av: Gabrielle

Haha. Det är ju skamligt.

2008-01-12 @ 01:04:11
URL: http://gabrielle.blogg.se
Postat av: Liselotte

I gårdagens (18/1) "På Spåret" fanns det en fråga med om Hadrians mur och INGEN av det medverkande kunde svaret. Inte ens stöddige Jan Gillou- det du! Jag kunde det tack vare detta blogginägget. Man lär sig så länge man lever- i alla fall om man har duktiga svärdöttrar

2008-01-19 @ 11:53:37
URL: http://lillos.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits