Betyg och utvärderingar

Egentligen är det inte avslutning förrän den elfte juni, men eftersom betygen ska sättas redan nu så börjar både elever och lärare (ja, även jag) slappna av och se terminen som, i princip, avklarad.

För att en elev ska få ett visst betyg måste jag givetvis få bevis för att eleven ligger på just den nivån. Det vet eleverna väl om, men för såna elever som ligger och nosar på ett betyg men som bara är just nära är det något ångestfyllt att berätta om ett betyg som jag vet att eleven är missnöjd med. Det är ju inte mitt bekymmer egentligen, men det känns ofta så ändå. Jag blir ofta precis lika besviken som eleven är på sig själv.

Och så har jag gjort utvärderingar med många klasser där jag fått fram många förslag på förbättringar för läromedel och arbetsuppgifter och även många klappa-sig-själv-i-ryggen-kommentarer i stil med "lyxigt att få ha en lärare med så breda kunskaper" (who? tänkte jag), "jättebra variation", "man får alltid extrahjälp när man ber om det", "bra på att förklara" etc. Alla yrken borde ha utvärderingar! Det är en riktig självförtroendeboost.

Förutom det så har jag äntligen rott i land mitt sagoprojekt inom latinet. Alla mina elever i Latin A har skrivit sagor och så har jag skapat ett litet sagohäfte som alla får ta med sig hem. Det blev toppen! Jag sa till mina elever att "det är ju inte alla som klarar av att skriva en hel text på latin i sin livstid! det har ni redan gjort!" och de har sett genomstolta ut. Tänk vad mycket man kan göra inom det härliga ämnet latin! Om någon där ute är intresserad av tips eller uppgifter av olika slag så är det bara att höra av sig.

Och samtidigt som det är skönt att sommaren och ledigheten kommer så är det ångestladdat att lämna mina elever och lämna skolan och inte veta hur mycket jag får jobba där till hösten. Nu badar jag i ett hav av ovisshet. Och det är kanske dags att göra det också efter den här hektiska våren.

hits