Svea

I dag har jag läst Adam av Bremen med mina Latin B:are. För er som inte känner till denna AB så levde han på 1000-talet, var sekreterare åt ärkebiskopen i Bremen och fick uppdraget att skildra stiftets historia. Adam av Bremen hade varit bundis med den danska kungen Sven Estridsson, som i sin tur hade gjort militärtjänst hos kung Jakob i Sverige. Därför kunde han samla mycket, tidigare okänd, fakta om de nordiska länderna. Fast frågan är om man kan kalla det fakta. Sverige beskrivs nämligen som omringat av Norges berg (a-what!?) och "ett land rikt på frukt och honung" (men det beror väl vad man jämför det med). Dessutom nämns att svearna var måttfulla i sitt sätt och inte haussade upp sig över något tomt prål som guld och silver, men att de däremot inte visste någon måtta vad gällde umgänget med kvinnor!

För att tala om Svea rike så har jag nu, förmodligen kanske, antar jag, fått svensktimmar, från och med jag vet inte när. Men det blir nog av i alla fall. Så jag får börja vänja av mig vid att enbart tänka latinlatinlatin och i stället ta på svenskglasögonen. Trevligt. Det känns fint.

Kommentarer:
Postat av: Terese

Ojdå.. vad är det för svensktimmar och när börjar de? Den här terminen?

Postat av: Gabrielle

Det är PRIV... Kanske börjar det så smått redan i morgon, annars nästa vecka. Har typ 80 min/v med dem så det passar rätt bra. Får se hur det går!

2008-10-08 @ 12:08:41
URL: http://gabrielle.blogg.se/
Postat av: Håkan

Adam av Bremen behövde säkert hjälpmedel, vilka kan

du säkert(borde) fråga din svärmoder om.

2008-10-17 @ 20:25:10
Postat av: Gabrielle

Håkan: Hjälpmedel? Nu förstår jag inte riktigt. Är Lisen Adam av Bremen-expert?

2008-10-20 @ 14:42:12
URL: http://gabrielle.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits