Kappoff i skallen

Kappoff, kabrak, kabong.

Jag har varit på fötter sedan kl. 14.00.
De har ropat "Gabrielle!", de har ropat "Gabi!", de har ropat "Eii! Du!",
först patienten, sen personalen, sen personalen, sen patienten.

Pip pip pip larmet tjuter.
Ena tanten ligger i sängen och gråter.
Andra tanten vet inte var hon är.
Tredje tanten ska få kvällsmedicin.

Samtidigt har ena gubben bajsat ner sig i sömnen.

Pip pip pip.

Jag får rast. Nu ska det bli tyst, tänker jag.
Men kollegan pratar, pratar
pratar skit om alla, pratar om sin dåliga ekonomi,
och att hon minsann är bättre
än att torka folks rumpor.

Och om sina skulder och alla barn
och nu minsann får det vara nog, nu säger jag upp mig.

Jaha, säger jag.

Pip pip pip.
Sen sa jag "Får jag gå hem nu?"
och en snäll människa kallade mig "en pärla"
och sen cykla jag hem.

Kommentarer:
Postat av: Terese

Så fint skrivet. Det blir lätt lite galet med alla intryck så där. Tyckte det var lite så i skolan med.

Postat av: Gabrielle

Skillnaden är att man inte har ett ansvar för andra människors liv i skolan. Visst, det är viktigt, det är grunden för livet etc men om jag gör fel på jobbet så att någon ramlar, om jag inte ringer direkt och rätt om någon blir medvetslös, om jag skulle råka blanda ihop två patienter och ge fel medicin så gör jag förvisso tjänstefel men någon kan faktiskt dö. Det gäller att vara totalt fokuserad hela tiden och om man råkar vara trött så får man banka sig i huvudet och glömma bort ens eget lilla liv som inte ryms under arbetstid.
Det gör mig trött.
Men jag är glad för jag trivs där ändå. Och jag är stolt över mig själv hur kaxigt det än låter för folk tror på att jag klarar det och de uppskattar mig. Varvat med all stress får man höra "Du tar det så varsamt", "du är så lugn och fin", "du är alltid så positiv", "du har ju koll på allting du", "du är en pärla", "ah du är ju enastående" osv. Jag är trött så jag faller ihop men jag är glad.

2007-06-30 @ 12:53:47
URL: http://gabrielle.blogg.se/
Postat av: Terese

Ja, bara sug åt dig av alla komplimanger! Jag förstår att det måste vara stressigt med det ansvaret hela tiden. Tänk att vissa klarar att jobba heltid så där.. jämt!

2007-06-30 @ 16:58:53
URL: http://theshillyshallyhen.blogspot.com
Postat av: Liselotte

Åh, är såå stolt över dig! :D * kramar om*

2007-06-30 @ 20:06:56
Postat av: Liselotte

Nu har jag också en blogg :))

2007-07-07 @ 14:18:10
URL: http://lillos.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits