Tentor och tankar

Humöret har varit lite sisådär hela den här terminen tycker jag. Känns inte som jag riktigt kommit på stadig mark än efter flytten, som att Erik och jag som enhet tog i alldeles för mycket (och det var inte bara flytten, det hände så himla mycket under den perioden över huvudtaget), och sen inte kunde landa. Det har varit konstigt att ångest och vånda (och stress) inte alls har berott på skolarbete eller hälso-tränings-noja utan på tankar om livet, sakers förgänglighet, på existensen.

Och det sitter fortfarande i och är svårt att släppa, delvis på grund av alla poeter, tänkare, författare. "Har läst dikter så han blett snurrig", det är ungefär så.

Ja, i vilket fall så har den här dagen varit en skön avkoppling från allt tankesurr. Har varit på Pauls sista föreläsning (vilket i och för sig är depp i sig), denna om 1900-talets dramatik, och i synnerhet I väntan på Godot, ett av alla verk som trasslat till det i skallen för mig. Det är en sån där text som jag inte förstår helt och hållet (vem gör det?) men som jag ändå tycker om. Mycket bra prosa på den här kursen måste jag säga. Till fyren (bäst av allt), Främlingen, Juloratoriet, Ett öga rött, Processen... inga verk man glömmer bort efter en vecka precis.

Ja, så fick jag reda på att jag hade klarat tentan också, även om jag inte trodde att jag skulle ligga precis på G3-gränsen. Jag var nog en av de sämsta i klassen, haha... Men jag var safe på mitt G och det var ju det jag satsade på. Om jag inte degraderar och förvandlas till heroinpundare inom en vecka så kommer jag ändå få VG på alla 40 poäng, so alles ist in Ordnung. Det är tråkigt att prioritera bort litteraturvetenskapen (för flytt och c-uppsats) men jag har tankar på att smyga in på nån småkurs nästa termin så att jag kan ta igen det.. :)

Några sidor Onåd  (vem drar inte paralleller till Främlingen?) och ett step-pass senare ser jag Erik i Gerdahallens foajé med min vitrosa vintermössa på huvet och då blev jag bara gladast. Nej, nu blir det mer Coetzee och sen är det TV-kväll som gäller. Bye bye.

Kommentarer:
Postat av: Terese

Det är sant, vem kan inte bli snurrig av att läsa litteraturvetenskap? Och då i synnerhet depressionslitteratur. Om inte annat snurrade till det i huvudet redan så gör väl sånt det. Och jag hoppas inte att du blir heroinpundare. :) Du förtjänar ett VG. Och förresten är jag lite avundsjuk för att du ska läsa tyska till våren. Jag vill också. Deutsch ist eine sehr schöne Sprache. Hmm.. och nu oroar jag mig lite för mina adjektivböjningar, för jag får dem sällan rätt. Men om du ska läsa tyska kan ju jag prata lite med dig så jag inte glömmer det jag kan. :)
Förresten så låter Erik i rosavit vintermössa ganska lugnande, på nåt vis.
Kramar i mängder till systeryster. *kram*


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits