Fröken Granbuske på sin födelsedag

I dag fick jag gröt och te (Erik är så duktig som följer mina nyttighetsprinciper), presenter och sång i sängen och därefter låg vi och drog oss i över en timme framför Nyhetsmorgon. Kom att tänka på att jag har längtat efter att fylla år på en fredag i all evighet (vad blir det? 6-7-8 år?) eftersom jag älskar fredagar, men nu när det äntligen händer så har jag givetvis tenta dagen efter. Så Gabrielle får hela sig nykter och lägga sig tidigt. Fast det kanske blir ett litet glas vin ändå till maten i kväll.

Har suttit försjunken i svensk lyrik och fastnat totalt för Werner Aspenström. Han är nog min nya idol. Förvisso faller jag lätt för det enkla (hey, bra läraregenskap) men jag hittade mig själv lite grann i "Ikaros och gossen Gråsten". Och så innehåller den siffror vilket jag har en löjlig fallenhet för. Jag vill alltid inleda texter med siffror. Dessutom är den så skönt optimistiskt efter min lilla Strindberg/Stäppvargen-kris.

Efter att ha läst 73 (förträffliga) dikter om Ikaros
önskar jag lägga ett ord för hans lantlige kusin,
gossen Gråsten, kvarlämnad på ängen.
Jag talar också på en grästuvas vägnar
som åtnjuter skugga och vindskydd.

Efter att ha läst 73 dikter om flykt och om vingar
önskar jag frambära min hyllning till fotsulan,
den nedåtvända själen, konsten att stanna
och att äga tyngd - såsom gossen Gråsten
eller hans syster, hemmadottern fröken Granbuske,
som glanslöst men evigt grönskar.

(Werner Aspenström)

Det känns ganska stabilt med pluggandet. Jag ska iväg och svänga kroppen på Gerdahallen och därefter gå en runda på stan bland antikvariat och fredagsruschen.

Kommentarer:
Postat av: Terese

Så vackert! Jag älskar alitterationer!

Sitter på tågstationen och väntar på att mitt tåg ska komma. Har varit på föreläsning. Precis när det var allra mest tyst hördes tydligt ett "pip-pip pip-pip" någonstans ifrån och jag stelnade till lite. Jag satt ungefär i mitten i en stor föreläsningssal, men väskan hade jag lämnat vid sidan för att den var för stor. Ooops. Men ingen vet att det var min kanske. :)

Jag måste också lära mig att bli nyttig som du! Såg på Man blir vad man äter igår igen och bara såg hur man kan förstöra sin kropp utan att mena det. Jag misshandlar mig själv. Måste bli bättre på att äta rätt. Det är ju en hel vetenskap.

Kramis på Gab. :)

2005-11-18 @ 13:17:32
Postat av: Gabrielle

Jag tror inte du förstör din kropp på det sättet de där (ursäkta att jag säger det men: korkade) blondinerna i programmet. Du missbrukar ju inte sprit (så vitt jag vet.. ;) ) som de gjorde. Jag förstår inte ens att man väljer att dricka redbull-vodka när man kan njuta av vin. Nåväl. Min fettprocent har iofs varit rätt hög när jag vägde som mest - 33 % ! - och då fick jag en rejäl chock och ändrade på det hela, i stället för att skratta åt det och häva i mig sprit och fett (som tjejerna gjorde). Men i det där programmet är de ju alltid över 40 % (förra veckan var det en kvinna som hade 54 %) och jag förstår inte ens hur man kan få i sig så mycket fett! Nä, nog om detta.

Postat av: Terese

Tackade jag dig för skjutsen förresten? Kom just på det. Jag menade att tacka dig i alla fall, så om jag glömde att säga det så säger jag det nu. Tack tack tack. Det var jättesnällt att skjutsa hela vägen hem till Malmö dessutom. :) Hoppas ni kom hem säkert och bra.
Kram.

2005-11-20 @ 21:18:30
URL: http://tessi.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits