De dagar som går

I dag är det onsdag, men egentligen spelar det ingen roll. Det enda jag binder till veckodagar numera är ett fåtal tv-program och chansen att få träffa folk som har ett schema att leva efter. Solen går upp och solen går ner och ibland blir man trött, oftast när solen går ner, och då får man sova. Sen går solen upp igen och klockan är mer än innan och man kan bli lite stressad över en uppsats som inte vill skriva sig själv, eller så kan man göra ingenting en hel dag och därefter konstatera att den här dagen också bara var en dag precis som alla andra och att jag önskar att jag kunde dölja det faktum med hjälp av förnekelsetekniker som att handla upp sina pengar eller gömma sig i tvn eller känna efter och känna att man nog inte är riktigt frisk, nä. Det skulle väl inte vara så svårt att sätta sig ner och bara skriva den där sabla uppsatsen, för jag har redan allt i huvudet, men det går inte. Fingrarna säger nej, kroppen säger nej, tiden säger bestämt nej. Skräddaren säger nej. Allting säger bara nej.

Så när klockan var elva och jag hade varit uppe i två timmar låg jag i soffan och undrade vad jag skulle göra. Städa? Julpynta? Diska? Nej. Jag önskar att jag vore tonåring så att jag åtminstone kunde skylla mitt ingentingande på att jag är trotsig eller på att jag har tonårsångest eller nåt, men det enda jag kan skylla på nu är att jag är en lat och negativ "ung vuxen" (som Vår Bostad kallar oss). Jag hade lust att skrika "Jag vill inte! Jag har ingen lust!" precis som ett barn men inte ens det gick, för mitt trots skulle väcka min pojkvän som sov eftersom han inte heller vet vad tid är.

Hursomhelst skulle jag iväg och träffa min handledare och fick därmed styla upp mig lite grann (jag borde nästan publicera en dagens outfit som alla populära bloggare gör) vilket var en fin kontrast till att gå runt i lägenheten i fleecebyxor och Eriks vintertröjor. Min handledare är en söt kvinna i 50-årsåldern vars hem säkert ser ut som min mammas, bokhyllor i stället för tavlor, i varenda rum, från golv till tak. Jag hade inte förberett nånting, sa helt enkelt att jag hade varit sjuk, men hon verkade ändå lyrisk. Inte lyrisk så att hon viftade med armarna men så lyrisk man kan bli i den åldern som välklädd universitetslärare (antar jag). Hon sa att hon inte känner mycket för många ämnen hon är handledare för men mitt var verkligen jätteintressant! När jag fått lite vatten på min kvarn fortsatte jag spinna på mina funderingar om hur jag tolkat Coetzees allusioner och jag namedroppade Wordsworth och antika myter och kände mig allmänt smart.

På tal om annat hade jag en fundering på att radera min blogg i dag. Har fått påpekat att en blogg bara är intressant om man skriver ofta och insåg därför att min blogg aldrig kommer bli intressant. Den finns nu men jag får se vad jag gör med det hela. Jag önskar att jag kunde skita i den och lägga skrivartid på sånt jag verkligen önskar att jag kunde förmå mig att skriva, men eftersom det inte går heller så låter jag dagarna förbli likadana. När kommer Messias?

Kommentarer:
Postat av: Mr_Nemo

Hejsan! Tack för ditt inlägg, måste ha missat det, det var ett tag sedan jag pluggade latin...

Men rätt skall vara rätt, som äkta språkfascist man är.

/Nemo

Postat av: Annaa M

Ha ha, vilka härliga fördomar du har om kvinnor i 50-årsåldern. Gissa, jag har både bokhyllor och tavlor och du kan inte ana... Kul att du också nämner Vår Bostad som är ett av mina speciella hatobjekt idag! Svarar dig sen samma som jag skrev i min egen blogg:

Jo jag vet, det kan finnas förklaringar till osvar på msn.
Men alltså, på min dator slås "ej vid datorn" på efter 5 minuter om jag går ifrån! Sen lyser det orange i kanten om jag har ett nytt msn-meddelande... Med namn och allt. Någon gång när man t ex sitter och bloggar borde man ju urskilja det även vid grav färgblindhet...och vintertrötthet.

2005-12-08 @ 18:25:25
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Terese

Neje.. varför skulle en blogg bara vara intressant om man skriver ofta? Det är ju dumt. En bra blogg är intressant oavsett hur ofta man skriver och din är bra och så tycker jag om att läsa om vad du tänker och har för dig, för jag är för dålig på att ringa och träffa dig i verkliga livet.

Vet du.. ibland inbillar man sig att man absolut inte vill skriva något, bara för att det liksom ska vara så, sen när man väl börjar skriva går det upp för en att det ju faktiskt inte var så tråkigt ändå och då går det undan. Man kan vara för upptagen med att inte vilja för att upptäcka att man kanske kunde tänka sig det ändå. Men såna där vill-inte-vill-inte-vill-inte-dagar och veckor har nog alla. Jag tror i alla fall att din uppsats kommer bli toppenbra till slut!

2005-12-08 @ 19:56:59
URL: http://tessi.blogg.se
Postat av: Annaa M

Instämmer med ovanstående! Är det någon som inte skriver så ofta så vänjer man sig ju vid det och tittar bara in då och då.
Önskar dig jättelyckatill med uppsatsen.

2005-12-09 @ 12:45:59
URL: http://annaamattsson.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits