Dan före 26

Det här är min sista dag som 25 år. I morgon tas allt ifrån mig, eller åtminstone min ungdom. 26 är officiellt lastgammal, så där tjoff, över en natt.

Jag minns ett samtal jag hade med min bästa kompis som sexåring. Vi pratade om var vi skulle vara när vi var 25 år, för då var ju det en oerhört hög ålder, typ som pensionär. Jag minns inte vad vi gissade då, men jag kan redovisa för hur en helt vanlig dag för Gabrielle som 25-åring ser ut, förvisso på gränsen till att tippa över till.. ja, jag behöver inte nämna det igen.

04.40 Vaknar, utan att klockan har ringt. Försöker vända mig om och somna om men kan inte.
05.30 Går på toa.
05.45 Kommer underfund med att jag inte kommer kunna somna om. Är på dåligt humör och har huvudvärk.
06.45 Väckarklockan skulle ha ringt, men jag har väntat in det så länge att jag redan har stängt av den.
06.50 Stiger upp, gör mig i ordning, värmer kaffe i mikron och får ner tre klunkar.
07.30 Kör till jobbet, lyssnar på Morgonpasset i P3.
07.50 Kommer fram till jobbet, äter en halstablett, plockar ihop mitt lektionsmaterial.
08.15 Har min första lektion, testar eleverna på deras ordförråd.
09.00 Rast, äter en banan, dricker en stor kopp kaffe.
09.20 Lektion 2, försöker lära ut hur man skriver argumenterande text. Det går ok.
10.10 Lektion 3 utan att ha rast emellan. Mina elever skriver om Antiken men har inte så bra koll. En gissar att Antiken började år 300. Jag blir lite besviken.
10.50 Springer på lunch. Värmer en fet fiskgratäng som vägrar bli helt varm i mitten. 
11.40 Lektion 4, har argumentationstema i klassen jag testade på ordförrådet i morse. Jag låter dem sluta tidigare om de kan argumentera fram varför.
12.35 Lektion 5, en annan grupp skriver Troja-recensioner och "lärobokstexter" om antiken. Berömmer en kille som blir helt färdig och suckar över någon som bara skrivit två meningar på fyra lektioner.
13.40 Lektion 6 till slut, argumentationstema i ytterligare en klass.
14.30 Har utvecklingssamtal med en elev och hans far.
15.00 Kör hem
15.30 Spatserar omkring och lugnar ner mig och funderar över vad jag ska göra härnäst.
15.45 Planerar, rättar, jobbar undan en del.
17.00 Äter några mackor
17.45 Badar skumbad
18.15 Surfar, kollar mail, plockar undan
18.45 Skriver detta blogginlägg

Okej. See you on the other side.

Kommentarer:
Postat av: Tes

Naaww.. du är gullig. Och man är inte alls lastgammal när man är 26! Det är en myt! Jag vägrar! Vi säger att gränsen går vid 30. Och när vi blir 30 så får den gå vid 35. 26 är i alla fall bättre än 14, alltid något. :) Hoppas din första dag som 26-åring blir bra.

Postat av: Liselotte

När jag var lika gammal som du hade jag precis börjat arbeta som nyfärdig sjuksköterska och hade en femårig son ;). jag tyckte inte jag var gammal, livet låg framför mig som ett blankt dansgolv. Länge tillhörde jag de yngsta på jobbet,tills jag en dag vaknade upp och upptäckte att jag var bland de äldsta :P Hur gick det till,liksom?

Det jag ville säga är: njuut av din ungdom för förr än du anar är du älst i lärarrummet;) Du är fortfarande förskräckligt ung och har mycket kvar att göra som du inte gjort än!

P.s Har du tänkt på att om drygt ett år har du en trettio-åring melan lakanen he-he ;))

2009-11-17 @ 20:59:33
Postat av: freja

sv: haha tkr du? :P Jaja, tack så mkt o fin blogg förresten ;)<3

2009-12-03 @ 20:35:27
URL: http://laee.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits