Vides ut alta stet nive candidum

I går var den första dagen under vintern 07-08 då det föll snö som lade sig på marken här i Lund. Är det någon sorts förskjutning av årstiderna eller? Jag märker nämligen inte av den där temperaturhöjningen som det sägs att miljöförstöringen leder till. Tycker det är kallt "jeden fucking Tag" så att säga.

I går glömde jag även för ovanlighetens skull att köra in bilen i garaget till natten, så i morse fick jag stå och skrapa rutorna som en tok (jag skrapade så att skrapan gick sönder) och sedan köra i typ femti hela vägen till Eslöv med vindrutetorkare som var fastfrusna i rutan ända fram till Gårdstånga.

Men solen sken i alla fall och det blev en riktigt fin dag. Jag har bland annat läst Lagerkvist- och Tranströmer-dikter med mina elever. De var verkligen aktiva i sin dikttolkningar och vi hade två riktigt roliga timmar ihop. Dessutom har jag kunnat lösa upp en massa knutar som funnits på min att-göra-lista alltför länge. Skönt.

När jag slutade för dagen hade den mesta snön smält bort i vårsolen. På vägen hem körde jag fortare än femti och tänkte att det kanske blir varmare då.

Kommentarer:
Postat av: Terese

Det var konstigt det där. Jag tycker det har varit minst 8 grader och visserligen lite regn, men ändå ganska vårlikt väder i minst ett par veckor nu. Sen såg jag på nyheterna i förmiddags om en massa trafikolyckor uppe i norra Skåne. Snö? Och nu tittade jag ut genom fönstret alldeles nyss och såg snö här. Jag har inte sett snö sedan... eh.. jag vet faktiskt inte när.

Postat av: Liselotte

hmm- mina rudimentära latinkunskaper räcker inte till att förstå din överskrift- och det stör mig ;(

2008-03-10 @ 11:38:49
URL: http://lillos.blogg.se
Postat av: Gabrielle

Liselotte: Det är citat från ett Horatius-poem och betyder ungefär "Se hur (berget Soracte- underförstått) står vitt av snö..." Trösta dig med att det knappast är den enklaste meningen på latin som finns. Kram!

2008-03-12 @ 17:06:35
URL: http://gabrielle.blogg.se
Postat av: Terese

Nå.. hur hade du det i Uppsala nu då?

2008-03-18 @ 08:09:30
URL: http://theshillyshallyhen.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits