Påsk

Jag inledde påsklovet med att färdas snabbt norrut för att omgärda mig med så mycket latinskt som möjligt. Det är verkligen ett magiskt knep att åka långt ifrån sin egen hemmiljö, för då är det så enkelt att koppla av från jobbet och slippa tänka på IG-varningar och lektionsplaneringar och nationella prov. I stället kunde jag helhjärtat gå in i funderingar om vilken läppglansnyans som matchar min hudfärg bäst eller om jag ska läsa Romarblod, Hieroglyfernas gåta eller kanske lyssna på Montecore som talbok först.

På lördagen var det latinfestivalen i Uppsala och efter
en smärre succé i Lund i oktober ville jag inte missa spektaklet. Det dyker inte upp många tillfällen till diskussion och föreläsningar inom mitt ämne, så det gäller att passa på. Och jag överdriver inte när jag säger att festivalen gjorde succé igen, mycket tack vare fantastiska Moa och Lovisa som präglar eventet med sin positiva och outsläckliga glöd. Det var fantastiskt att se att till synes små frågor som om "Est" i ett Plautus-drama ska översättas med interjektionen "Sch!", den andra interjektionen "Schas!" eller bara som ett verb, - som Erik Bohlin föreläste om - väcker diskussion! Det är ett bevis på relevans, tycker jag. Festivalen lyckades även lyfta funderingar kring allmänhetens syn på ämnet och latinets roll och samspel med den klassiska grekiskan. Jag fick chans att informera kort om hur latinkurserna på gymnasieskolan ser ut. Allt som allt var det en jättelyckad och rolig dag! Man kan läsa mer om den och se bilder här. (Om du vill veta mer om latinundervisning i gymnasieskolan eller helt enkelt diskutera det med mig så får du gärna höra av dig till mig - I'm all ears...)

Förutom allt detta hanns det med trerätterssittning med snapsvisor enkom på latin, diskussion med professor om latinpedagogik, efterfest där göteborgsvitsarna haglade tätt (lustigt många i sällskapet hade göteborgsanknytning), söndagsbrunchande och efterföljande rundvisning i Uppsala (anatomiska teatern på museet var häftigast tätt följt av de antika vaserna). Tack snälla Moa för detta! På vägen hem hann jag med en stund chillande på en bänk intill vattnet i Stockholm och huttra avsevärt i sällskap med storebror. Och därefter en tågresa som aldrig verkade ta slut.

Väl hemma förbryllas jag av det konstiga vädret, som vanligt, och sitter och slösurfar bort mitt påsklov. Ungefär halva terminen har gått och jag behöver hämta andan, så det är skönt.
                            image55
Avslutningsvis, glad påsk!

Kommentarer:
Postat av: Terese

Åh, du verkar ha haft kul. Låter lite nördigt.. men nördigt är bra. :D Jag är glad att du fick en chans att komma bort lite, för som du säger kopplar man av på ett helt annat sätt då.

Jag är i Växjö nu. Hoppas vi ses till helgen och inte vädret ställer till det.
Fortsätt slappa bort till påsklov. Det är väl det lov är till för. :)

Kram.

Postat av: Gabrielle

Tack för att du säger det :)

Ja, jag hoppas vi ses till helgen också. Kan knappt förstå att det ska bli snöstorm för nu är det så himla lugnt och stilla och fint väder här men vi får väl se.

Kram.

2008-03-20 @ 09:43:49
URL: http://gabrielle.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits