Gaudeamus igitur

Jag kommer till nya insikter varje dag i det här underbara yrket. Dagens insikter är följande:

* En lektion går alltid bättre när man är positiv, även mot de som är sura och bråkiga.

* Om man ställer in sig på att man - bannemej - ska göra eleverna intresserade så går det!

* Det bästa man kan göra när eleverna kommer in i klassrummet är att se alla i ögonen och säga hej till varje elev (ännu bättre om man står i dörren).

* Att koppla dåtida litteratur till nutida litteratur eller till och med till TV-program = always a winner! (I dag kopplingen mellan Crusoe och Lost och Expedition Robinson).

* Ärlighet (fast med en liten snurr ibland) varar alltid längst! "Alltså, jag vet att den här stencilen (där ni ska fylla i latinska verb i samtliga konjugationers böjningar i alla personer i singular och plural i presens, imperfekt och futurum) ser urtråkig ut men sånt här måste man göra ibland bara, ni kommer vara överlyckliga när ni är klara!"

Detta varvat med förra veckans insikter om att
* jag inte måste bli arg på eller säga till alla som väljer att inte arbeta på lektionerna och att

* eleverna alltid ska ta sitt eget ansvar (jag ska inte ta det åt dem)

gjorde den här måndagen riktigt lyckad. Så låt oss alltså glädjas.

Kommentarer:
Postat av: Terese

Jag kan bara konstatera ännu en gång att du bara är sååå perfekt för det yrket! :D Jag blir glad när jag läser sånt där.

Förresten vill jag minnas att någon av mina handledare visade ett klipp ur filmen "Cast Away" med Tom Hanks i samband med Robinson Crusoe (modern version). Jag hade hand om Crusoe under min praktik i en klass och jag gjorde också kopplingen till Lost och Expedition Robinsson. Utmärkt. :) Och så finns en filmatisering om Crusoe med Pierce Brosnan... har för mig att den är bra. Tror jag lånade den från Berga t o m för att titta hemma när jag förberedde mig.

Hur gick det med Romeo + Julia?

Jag undrar förresten fortfarande varför jag kan den där truddelutten "Gaudeamus igitur"? Kanske borde lyssna igenom alla sagokassetteband jag hittade i en låda här och se om jag hittar den. Jag är ganska säker på att den förekommer i bakgrunden på något sådant.. typ Pelle Svanslös eller nåt. Hmm.

Ha en fortsatt bra vecka! Vi får höras om fredag. Kram!

Postat av: Gabrielle

Tack för tipsen, jag kände inte till Crusoe-filmen med
Brosnan. Ska kolla in filmskåpet!

Jag visade aldrig Romeo och Julia, dock kom den väl till pass då några elever frågade mig hur de kunde få tag på den utan att behöva ladda ner den olagligt, eftersom de behövde den till sin redovisning. Då sa jag att de bara kunde låna din helt enkelt. Men nu är jag klar med den, så du ska få tillbaka den!

Vet inte alls var du kan ha hört Gaudeamus igitur. Jag hörde den första gången när jag läste latin på gymnasiet faktiskt, men det är ju en känd melodi så du kanske har snappat upp den nånstans vad vet jag :D

I dag känner jag mig inte alls perfekt för yrket, känner mig som en tafatt lärarstudent denna tisdag. Nåväl, det skiftar. Tack ändå :)

Ja, vi hörs, kram!

2008-02-12 @ 17:17:24
URL: http://gabrielle.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits