Every day is like Monday

Rubriken nedklottrad med förhoppning om att det inte ska bli en profetia. I dag har nämligen varit en typisk jobbig måndag med undantag från det snälla solskenet som kom fram under eftermiddagen.

Tvingade mig upp strax efter 6 och kände mig som en riktig zombie. Såna här morgnar vill man vara elev och inte lärare, tänkte jag. Det tänkte tydligen många av mina elever också. Och som vanligt känns det som att det är mitt fel att eleverna pratar, att det handlar om oförmåga att engagera eller att få tyst på alla. Delvis är det väl det, men vem orkar tjata tjugo gånger på någon som bara ger en nedlåtande blick tillbaka? (Alltså jag vet att man inte får säga så som lärare, men jag har bara lust att skrika att vafan gå då ut härifrån om det inte duger och så får du ett fett underkänt i betyg! men läraren ska ju vara solidariteten själv förstås.) Så dagen fullföljdes med stök och bråk och svammel och jag har tappat tålamodet hur många gånger som helst.

Lärare ska inte bli irriterade. De ska snällt tacka och ta emot när man blir utkastad från sitt kontor för att väggen ska byggas om. Så i dag har jag fått bära på tre ton böcker och ytterkläder över halva Eslöv och för varje meter blev min blick lite kyligare och min ton lite grinigare. "Jag är hemlös" beklagade jag mig för alla kollegor jag stötte på och insåg i sekunden jag uttalade "hemlös" att jag lider av i-landsproblem de luxe.

Så är det vissa dagar och i synnerhet på måndagar. I morgon har jag bestämt att både jag och elever ska vakna till solsken och fågelkvitter.

Kommentarer:
Postat av: Terese

Så är det ibland. Så skönt att höra att det inte bara är jag som inte kan få ungjävlarna (ibland är de faktiskt det) att hålla tyst ibland.

I morgon blir det säkert fågelkvitter. :)

Kram.

Postat av: Gabrielle

Nä, ungjävlar är de aldrig, men omogna.

2008-02-07 @ 18:51:34
URL: http://gabrielle.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits