Tristis

Lägre elevantal i den kommunala skolan än någonsin, har tidningarna skanderat på sistone, angående den skola som jag arbetar på. Förvisso har jag alltid varit skeptisk mot friskolor men jag trodde aldrig elevers intresse för dem skulle drabba mig så direkt som det gjort nu. I dag fick jag nämligen besked om att jag får överge de svenskkurser som jag nu undervisar i och som jag önskade få fortsätta med till hösten. Det är fullt förståeligt: sist in - först ut gäller ju även i skolans värld.

Så plötsligt har min tjänst gått från 100 % till knappa 20 % som latinet kommer utgöra till hösten (även det mindre än nu). Vissa av mina elever ville skriva protestlistor och lämna till rektorn, vilket ju är hedrande, men det kommer väl knappast hjälpa. Eleverna kommer i andra, om inte tredje, hand när man fördelar kurserna sinsemellan. Kontrakten betyder mer.

Men vad göra... Man trodde läraryrket var något stabilt och tryggt men det känns mer och mer som ett frilansarbete. Typ erbjuda sina tjänster och önska att man kan få ihop timmar genom ett segt pysslande och pusslande.

Så det är bara att söka vidare. Sysslolös blir jag väl inte (men kanske pank), då jag redan fått ganska många intressanta tips. Men det är tråkigt att lämna över ens nyfödda barn åt slumpen - och när jag uttrycker mig så utan eftertanke kommer jag på att jag ser mitt yrke som något större än bara just ett jobb. Kanske bör jag stänga av känslorna på jobbet och se eleverna såsom vissa lärare och skolpersonal gör - såsom opersonliga kunder till det kunskapspaket en lärare ska leverera.

Så fan heller.

Kommentarer:
Postat av: Terese

Det känns som att det är så där överallt just nu, men det är ju inte direkt lätt att pussla ihop något när man ändå har vissa fasta tider på en skola. Jag har mött lärare som jobbat vissa timmar på någon kommunal skola i t ex Lund och vissa timmar på friskolor i Malmö och hur lätt blir det? Men jag tror säkert det kommer att ordna sig för dig på något sätt. I allra värsta fall kanske du kan plugga på deltid vid sidan av eller nåt? Taskigt bara att de skulle komma med det där beskedet nu mitt i liksom. Men förr eller senare blir ju du också en av de fasta som har förtur.

Kram.

Postat av: Elvira

Intressant inblick i dagens skolsituation!Jobbigt har det väl alltid varit.Själv latinlärare senare hälften 1900-t. En tjänst med latin i Skåne var då lika ouppnålig som månen, det fick bli typ Norrland, Värmland,Småland (om man hade riktig tur!).Elevernas val,årskullarnas storlek etc. var ju redan tillräckliga orosmoln inför varje nytt läsår, men friskolor också.. Gud, vad horribelt, all min medkänsla med er!! Dessutom måste väl denna fragmentisering på sikt "döda" alla små ämnen, som t.ex.språkkurser (ej eng.)utom i några större städer? Idel ðra för nya rapporter och lycka till själv- en toppenlärare, förstår man redan..

2008-05-10 @ 17:41:46

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits