Irritation

Två dagar efter skolstart och jag är redan irriterad, vresig och djupt suckande. Varför tar det mig tjugo minuter att hitta mitt schema på Malmö Högskolas vedervärdiga, ostrukturerade och ocharmiga sida och varför måste jag höra av mig till lärare om när vi ska träffas och varför var jag i förmiddags på en föreläsning som skulle handla om examensarbetet men som i stället svävade ut i en gubbes (förvisso, till en början, underhållande) nostalgiska minnen från sin skoltid och om statistik om aggressioner och konflikter. Jag satt i salen i fyra timmar och undrade bara "Vad är din poäng?", varför pekfingrar du mig om hur jag ska bli som lärare när du själv inte har koll för fem öre? Och så satt jag och irriterade mig på alla i klassen som tydligen inte fattar att man får raster för att t.ex. gå på toa, utan som måste springa ut och in under föreläsningen. Okej, jag är van från i somras vid människor som måste kissa stup i kvarten men inkontinens kan väl inte dyka upp i så här unga åldrar. Och jag irriterade mig på folk i klassen som säger saker bara för de ska och att jag på så vis måste påminnas om att det finns så många korkade människor.

Så, nu har jag fått ut min irritation lite och jag kan fortsätta med min eftermiddag i min egen takt.
Adjö.

Kommentarer:
Postat av: Terese

Haha.. det är lärarutbildningen i ett nötskal helt enkelt. Eller möjligen specifikt för Malmö högskola, vad vet jag. Det finns ingen organisation där och inget verkar vidare genomtänkt. Vi brukade i någon optimistisk stund tänka att de kanske gjorde allt det där med någon pedagogisk, psykologisk baktanke.. att de ville visa hur vi inte ska göra och få oss att reagera eller nåt. Men sen när det fortsatte likadant under 1½ år, konstant, så började vi ana att de inte skulle tänkt så djupt. Men men.. bara en termin kvar. :)


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits