Gräset sjunger

Roligt att en kvinna fick årets nobelpris i litteratur. Jag blir dessutom alltid lika glad när jag känner till författaren, då känner man sig lite nördig och litterärt bevandrad. Har dock inte läst något av henne men är fascinerad av hennes historia och är sugen på att läsa någon novell och framför allt hennes debut Gräset sjunger (1950) där hon skriver om bl.a. rasmotsättningar i dåvarande Rhodesia. Jag har för mig att mina (f.d.) engelskstuderande syskon har läst denna?

Och så är ju Doris ett sött namn. Grattis Doris!

Kommentarer:
Postat av: Terese

Åh visst ja.. jag hade helt glömt att det skulle tillkännages idag vem som vann.

Aha.. The Grass is Singing. Doris Lessing. Det var en av titlarna och författarna som var med på min enorma lista över titlar och författare som jag skulle plugga in till en tenta när jag läste engelska, om du kommer ihåg det? Jag tror att du förhörde mig på dem. Och har jag inte helt fel för mig så står till och med The Grass is Singing (på engelska) i min bokhylla, fast jag tror inte att jag har läst den. Inte vad jag mins i alla fall. Kanske skulle försöka hinna med den nu.

Och ja, Doris är sött. Mormor heter ju Doris. :)

Postat av: Terese

Vet du vad? Nu har jag börjat läsa The Grass is Singing. :)

Ville du göra något i morgon (söndag) förresten?

2007-10-13 @ 17:22:24
URL: http://www.theshillyshallyhen.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits