The end is near

Det är konstigt hur segt allt känns när man ser slutet närma sig. Sedan mitten av juni har jobbarlunken infunnit sig, jag har, som ni har kunnat läsa på bloggen, trivts utomordentligt och tagit dag för dag, "en match i taget", som Stig Svensson uttryckte det. Jag valde att inte se den 24 augusti som slutmål utan i stället göra mitt bästa med dagen jag vaknade upp till och det har gått riktigt bra. Fram till nu. För nu har den riktiga nedräkningen börjat, 6 arbetsdar kvar låter inte så mycket, men varje dag seeegar sig fram och nu känns det som att den kommande veckan aldrig kommer ta slut.

I dag har jag i alla fall fått den där tentan (i tyska, klassisk litteratur) skriven. Infann mig på universitetet strax före 8 och skrev min knapphänta tyska på 6 fulla A4-blad. Det tog mig lite mer än två timmar, sen orkade jag inte mer. Men på den tiden lyckades jag i alla fall få ihop något svar på samtliga frågor. Det handlade om Schiller och Goethe, om tyska romantiken, om Sturm und Drang, realism, Vormärz och tolkningsfrågor om de litterära verken. Och så fick jag ihop en rätt lång biografi över Thomas Manns liv som jag blev mighty zufrieden med.

Så snälla snälla tysklärare, då kan du väl förära min långdragna kamp med åtminstone ett G!

Förövrigt har jag två kvällspass framför mig denna vecka, i kväll och i morgon. Vi har fått in några psykpatienter på avdelningen så stämningen är... eh knäpp, kan man nog säga. I går fick jag det påpekat av en svärande och läskig patient att jag skulle passa i gröna armén och det tar jag knappast som beröm...

Nåväl, klockorna lär väl inte stanna denna dag heller. Plötsligt kommer tiden ha gått och jag är ledig igen. Ohh, ich sehne mich so nach der Freiheit! Låt tiden gå! Frihet kom hit! Kom hit!

Kommentarer:
Postat av: Terese

Åh vad du skriver fint Gabbi!!
Tentan gick säkert alldeles galant! Jag höll mina tummar och tänkte på dig. Skickade lite tyskvibbar. Jag menar.. jag klarade av min litteraturtenta på tyska B efter en Sagan om ringen-natt med totalt max 2 timmars sömn. Om jag klarade det, vad lär då inte du ha gjort? :) (Olika lärare iofs, men ändå.. det gick säkert bra!)
Tiden går vrålfort så de där 6 dagarna är snart över och sen får du lite välförtjänt vila innan det är dags igen. Då kan vi kanske hitta på något, eller om vi kan träffas och gå på Malmöfestivalen någon kväll. Vi får se.
Ha det bäst söstra mi! Kramis!!

Postat av: Gabrielle

Terese: Jo, jag tror det gick vägen, men så börjar jag tänka "Tänk om jag formulerade mig så konstigt på tyska att inte läraren förstår vad jag menade..".. haha :) Jäjä, det får gå som det går.
Nu har jag jobbat klart för i dag i alla fall. 5 arbetsdar kvar, fredag nästa vecka är das Ende. Jag tror jag ska göra chokladpraliner och bjuda på på min sista dag.
Ja, vi får absolut ses snart nån dag. Vi får höras av helt enkelt! Kram!

2007-08-17 @ 22:16:18
URL: http://gabrielle.blogg.se/
Postat av: Linn

Gröna armén? Det var ju inte direkt nån komplimang. Har de lugnat sig nu?
Universitetet reagerade jag på, läste för lite sen att nån nisse ville banta ner de 2 universiteten vi har i södra landet till ett. Vilket ska bort? Lund har ju bland annat ett populärt läkarprogram medan vxu har ett perfekt campus & omtyckta idrottsprogram. Lund har väl inte direkt nåt sammanhängande campus, eller har jag fel?

2007-08-18 @ 18:18:41
URL: http://linnmaria.blogg.se
Postat av: Gabrielle

Linn: Nej, patienterna är inte så lugna. Men det är sånt man får ta.. :)
Jag tror Växjö är rätt originellt med hur avskilt campus ligger. Eller har jag fel? I Lund skulle det vara omöjligt att ha det så eftersom det finns så oerhört många studenter här. Om de bara ska ha ett universitet
i södra Sverige tycker jag det är galet om det inte blir Lund. Jag menar, sist in först ut, eller hur!?! :D

2007-08-18 @ 22:41:45
URL: http://gabrielle.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits