Studentens klagan

Vaknade tidigt i morse efter en dröm om att Dennis hade tagit våra akvariefiskar i en plastpåse och slängde den mot asfalten så att den sprack. Jag ville instinktivt sparka honom hårt i röven men föll i stället ihop av sorg och brast ut i gråt.

Hade bara sovit några timmar men var ändå klarvaken och började genast tänka på pengar, eller rättare sagt icke-pengar, och särskilt med tanke på hösten, då jag ska börja pendla igen. Det var en artikel i
Lundagård om att Skånetrafiken funderar på att införa studentpriser men att detta som tidigast kommer ske hösten 2007. Ja men tack! Vid det laget har jag pendlat med er i 3 år och lagt ut sammanlagt närmare 20 000 kronor på enbart tågresor. Hösten 2007 läser jag min sista termin i Malmö och studentrabatten kommer innebära kanske några futtiga hundralappar.

Det jag tänkte på var alltså hur sjutton jag skulle klara av att lägga ut ca. 500 kronor/månad för pendelavgift i höst när jag inte har råd till något som det är nu? Jag cyklar redan omvägar till affärer där livsmedlen är snäppet billigare än Ica/Konsum/Hemköp och köper ofta storpack, jag köper nästan aldrig kläder, mitt träningskort är i billigaste laget, jag hyr aldrig filmer, jag går aldrig på bio, jag köper inga böcker utan lånar all kurslitteratur. Mina pengar går till LKF, Tele2, Radiotjänsten, internetkostnader och alla andra räkningar som envisas med att dimpa ner i brevlådan. Resten går till festliga tillfällen (dock mycket sällan inträde till klubbar etc.) och någon gång en lunch på Greken.

De enda lösningarna jag kunde komma på till problemet är att:
- sälja mina böcker/tekniska prylar/krimskrams på blocket.se
- böna och be om att få sitta tentavakt i höst
- tigga pengar
- påbörja kriminell verksamhet

Och snart kommer det bli dags att ringa det där samtalet till mor och far och säga att det inte håller, att jag har fler räkningar än tusenlappar. Detta tack vare CSN som ger mig 3400 kronor att leva på hela sommaren, ett belopp som inte ens räckte till maj månads räkningar. Tack CSN!

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits