Festivitas

I dag har jag fått sätta på mig den lite dammiga latinhjälmen (eller latinkåpan kanske är bättre) igen eftersom det var Latinfestival i stan. Det stod skrivet i kalendern sedan länge. Latinfestivalen arragerade min "gamla" mentorselev Lovisa tillsammans med Moa, som är min idol ända sedan jag hittade hennes Latinblogg för ett rätt bra tag sedan. Sedan 9.30 i morse och fram till kl 17 har jag fått lyssna på massor (nio) av framträdanden som berörde latinet på olika sätt.

Makarna Wikander talade om forskning inom antikens kultur och samhällsliv och hur den går till med och utan latinkunskaper. Elisabet Göransson och min nära bekant Cajsa Sjöberg (whom I adore) tog upp två olika personligheter i Sverige som använde sig av senlatinet. Präststuderande Claus K Berntsen talade om latinet vid reformationstiden medan doktoranden Erik Bohlin tog upp matematikens värde/ovärde under antiken, eller åtminstone hos Cicero. Och så hade vi arrangörerna själva: Lovisa berättade om Livias alla betjänter och Moa talade om Caesars bevingade ord som egentligen inte är Caesars. Det var hur intressant som helst!

Ett framträdande som stack ut lite extra var när James Dobreff, forskare i latin i Lund, möblerade om bänkarna i salen till en hästsko och plötsligt började tala till alla på latin! Hela framträdandet höll han på latin och det fantastiska var att man faktiskt förstod i stort sett allt han sa. Vi fick i grupper skriva upp alfabetet och sedan fylla i ett latinskt substantiv på varje bokstav. Sedan visade han på hur man kan skriva upp orden på tavlan och arbeta med orden på olika sätt beroende på latinkunnigheten hos eleverna. Fantastisk latindidaktik som jag kommer bära med mig eftersom lärarutbildningen tyvärr inte kunde erbjuda liknande tips.

Allting var väldigt intressant, dessutom fick jag ju en chans att marknadsföra mig själv och min situation. Jag fick faktiskt ett tips om en latinlärare i Skåne som är i pensionsåldern, så den skolan ska jag ringa illa kvickt. Och som bonus fick jag äta lunch med arrangörerna och träffa Arne som jag inte sett sedan jag blev klar med c-uppsatsen. Det enda tråkiga var att jag inte vann The Latin Sexual Vocabulary i bokutlottningen, men jag får väl helt enkelt ta och köpa den själv.

Ja, en toppenföreställning helt enkelt, tack Lovisa och Moa! Men förlåter detta att jag inte hunnit skriva klart min del till grupparbetet? Nej, det är väl bara att sätta igång, kvällen är ung...

Kommentarer:
Postat av: Terese

Haha.. vad härligt det låter. :)

Postat av: SDIL

Nej, tack ska du ha! Har länkat hit från latinbloggen, bara så du vet...

2007-10-27 @ 15:35:58
URL: http://www.latinblogg.blogspot.com/
Postat av: Lovisa

Hej Gaby, vilken fin redogörelse! Jag länkar jag också. Kram/Lovisa

2007-10-27 @ 19:25:12
URL: http://lovisaleaena.blogspot.com/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits