Livin is easy

Någonstans på Viktoriagatan någongång runt halv 2 i natt slog tanken mig, att det är sommar. Vi hade suttit nere vid linjen i en ring och sett solnedgångens sken skapa avlånga röda moln högt över Ven och Danmark. Dan frågade mig om jag kommit bort från skolstressen och hittat det avslappnande i att jobba och jag kom på att, ja det har jag ju. Det är slutet av juni och mitt i alla människors snack om väder - högtryck-lågtryck -, badtemperaturer, semestrar hit och dit och midsommarstressen så uppenbarade sig det som jag nog vill hitta i sommaren, bara dom där kvällarna. Möjligheterna... tror jag.

Lämnade in lönelistan för juni i går, 4 taniga dagars arbete. Det ger väl någon tusenlapp i alla fall, hoppas jag. Ekonomin är verkligen inte stabil, men jag tror och ber till medelhavsgudarna att pengarna räcker till i Portugal. För i övermorgon bär det av. Vi har inte en enda plan vilket känns ovanligt befriande. Och egentligen gör det mig inget. Om jag får lite medelhavsstorstad, lite strand, lite naturreservat och lite portovin så blir jag nöjd till tusen.

Jag har förresten funnit mig direkt i jobbet. Första dagen slängdes jag rakt in i att torka hemorrojddrabbade rumpor rena från bajs och i att mata dem riktigt sjuka med näringsdrycker där hälften eller mer rinner ut igen, ner för hakan och ner i knät. Det är ganska soft. På Maxi fick man tampas med så många allmänbildarfrågor, typ mognadsgraden på en cantaloupemelon eller vilken potatissort som passar till vilken potatisrätt. Här är det frågor som "Kan du borsta mitt hår?", "Kan du ge mig lite vatten?" eller "Hurdant är vädret?". Det är fint.

Ska gå och säga upp lägenheten i dag och därefter hålla tummarna för att AFB erbjuder något bra för inflyttning i oktober. Johan & Ida ska också flytta till Lund framåt årsskiftet och Dan kanske kommer till våren. Så där har vi täckt åtminstone en del av vår umgängeskrets som vi skulle sakna annars. Det känns aningen pirrigt, men självklart skönt!

Nja, vi får hoppas jag kan fortsätta hålla undan de oros-, irritations- och apati-känslor jag haft i veckan. Jag tror det har varit omställningen som gör det, fast jag vet inte. Kanske har jag läst för lite och tittat för mycket på TV. Nu måste jag i alla fall göra nåt av den här dagen, något bra.

Kommentarer:
Postat av: Terese

Vad härligt det låter, att sitta ute och titta på solnedgången och sånt till sent in på sommarnatten. Riktigt avslappnat. Och nu är det snart Portugal också. Jag tycker det där att inte ha planerat något låter extra skönt.. det kan bli riktigt intressant, för man vet aldrig vad man kan råka hitta på. Sånt som man kanske inte skulle fått se eller vara med om om man hade allt planerat. (som att Marianne och jag fick bo hemma hos en konstnär i Prag, för att vi inte hade något boende inbokat)
Tycker det låter som att du verkligen har börjat koppla av nu efter terminen.. det är jättebra. Och skönt att du verkar trivas med jobbet.
Glad midsommar på dig söstra mi! Ska ni fira på nåt speciellt sätt? Jag har förresten haft din och Eriks julklapp på mig de senaste dagarna, den är jättebra. :) Fast mamma undrade vad det var för gubbe på den egentligen.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits