Elever och fä

Jag har börjat jobba igen. Det framgår inte här, för jag orkar inte skriva och jag hinner inte. Men framför allt orkar jag inte.

Men när det händer något som i dag måste jag bara skriva ner det. Jag har precis haft en inledande lektion om språkhistoria i en byggklass. För att få någon struktur på det hela tänkte jag börja med att tala om var språket egentligen kommer ifrån, hur vi skiljer oss från djur och så vidare. Med ett påklistrat engagemang försökte jag entusiasmera i hur cooooolt det är att människor kan tänka abstrakt och därmed komma på uppfinningar och hela samhällsstrukturer. "För hurdan social kontakt har apor egentligen?" frågade jag. Ja, de plockar ju loppor och putsar päls, kom vi fram till.

Efter detta berättade jag om att alla i klassen ska hitta en egen text att läsa om språkhistoria, söka information och sammanställa ett faktablad vilket ska redovisas inför klassen. Efter vi delat in klassen i grupper och jag gett tydliga instruktioner räcker en kille upp handen och frågar:

"Kan vi inte plocka loppor på varandra i stället?"

Och nu frågar jag - vad svarar man då?

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits