Bra länkar

I förrgår när en kompis var på besök satt jag vid datorn och gnällde över att jag var var så konservativ i mitt surfande. D.v.s. att jag bara klickade mig fram på de sidor jag satt som bokmärken och aldrig såg något nytt. Då tipsade han mig om ett tillägg till Mozilla Firefox som heter Stumble upon. Det var lätt att installera, jag bara registrerade min e-post och kryssade i rutor om mina intressen. Sedan är det bara att trycka på "Stumble!"-knappen så hamnar jag på en hemsida som ska motsvara mina intressen. Eftersom det är användare själv som tipsar om sidor och då alla sidor är granskade så kommer jag varje gång till en riktigt kul, intressant eller spännande sida. För min del handlar de om klassiska ämnen, språk, skrivande, quiz av olika slag, mytologi, hundar, nöje, resande, musik, film, antikhistoria, foto etc. etc. Det går också att "stumbla" fram bloggar, videos och bilder.

En av de hemsidor som jag verkligen kommer använda mig av är
denna, där jag kan förhöra mig själv på t.ex. länderna i Afrika eller de amerikanska staterna. Inte världens snyggaste sida men för mig som lider av både namn- och kartdyslexi är den otroligt bra!

Dessutom har jag hittat några bra sidor som handlar om latinämnet på olika sätt. Här  kan man ladda hem övningsmaterial och gamla läroböcker i latin och klassisk grekiska, det här är en väldigt omfattande sida om grekisk mytologi och här går det att läsa om den antika världen, även utanför romarriket.

Kommentarer:
Postat av: Terese

Aaaah... jag kommer fastna på den där geografisidan! Jag var ganska ok på Europas länder förutom att jag blandar ihop Serbien, Croatien och alla de där länderna där nere hela tiden. Var helt urusel (som jag visste) på Sveriges landskap, som förresten inte var landskap.. det var nog kommuner. Kanske var därför. Säger vi. :) Får fortsätta öva. Tack för länken i alla fall.

Postat av: Gabrielle

Nä, inte kommuner utan län. Har inte dubbelkollat men Kronoberg är ju ett län i alla fall. Jag fick inte heller alla rätt...

2009-03-29 @ 13:09:26
URL: http://gabrielle.blogg.se/
Postat av: Terese

Jo, jag kom på det sen mitt i natten igår.. vaknade till i min slummer och tänkte "LÄN är det ju, dummer!". Tänkte inte riktigt igår. Men nåja. :)

2009-03-29 @ 14:09:07
URL: http://www.theshillyshallyhen.blogspot.com
Postat av: Minerva

Tack för länkar! Jättebra och användbara sidor.



Trevlig blogg, förresten! Vill passa på att uppmuntra dig att fortsätta med den, så kan vi ha lite utbyte.

2009-06-13 @ 11:30:15
URL: http://minerva.bloggsida.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits