Dvärgar

Jag läser mycket. Just nu läser jag om Pär Lagerkvists Dvärgen eller läser jag verkligen om den? Har jag läst den tidigare? Det måste jag ju ha gjort, tänker jag. Saken är att den påminner mig så mycket om Günter Grass Blecktrumman. Dvärgen gavs ut 1944, Blecktrumman 1959. Kanske luras jag bara av att de är skrivna under samma tid och att huvudpersonerna är små, rentav dvärgar, och att de är väldigt arga och sura på sin omgivning. Intressant att både Grass och Lagerkvist har hittat känslan av totalt hat i en sådan liten figur, som att det skulle vara enklare än att gestalta självaste Hulken.

Det är i alla fall ett boktips till er, som inte redan läst den, även om jag redan tipsat lite påminnande om Lagerkvist, rädd för att hans minne ska dö ut.

Vad ska man mer läsa? Tips mottages gärna.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits