I love lösblad

Jag har förklarat för mina elever att "det är bäst att" de skaffar pärmar eller mappar till latinundervisningen, så att de kan samla alla lösblad som jag ger dem på ett organiserat sätt. I min lektionsplanering har jag skrivit ett stort I LOVE LÖSBLAD som förklaring.

Något annat som jag älskar är pärmar. Nu har jag varit hos vaktmästaren och fått nya gaffelpärmar, storlek mini (jobbar man mini så ska man ha minipärmar). Mitt ordningssinne jublar när allt som låg huller om buller plötsligt är inplacerat i ett färgglatt register med tio olika rubriker.

Nu har jag träffat alla mina grupper och kommit igång med en del bevingade ord, några gissningslekar och uttal. Det är intressant att följa elevernas första möte med latinet. Jag blir nästan så upptagen med att iaktta deras reaktioner att jag glömmer bort att det är jag själv som ska "förmedla kunskap" (usch, utnötta lärarhögskoletermer).

Den magiska planen är att planera som satan nu i början av terminen för att sedan ha massor av tid över för att fixa jobb till våren, ringa runt, kolla upp. Det är ju inte ens september än, men jag kan inte släppa att jag riskerar att stå med 25 %-ig (eller ännu mindre) tjänst efter jul. Förhoppningsvis ska det gå att vara frilansande latinlärare ett tag till.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits