7 years ago

Var på väg att göra något nyttigt under eftermiddagen när jag plötsligt fastnade i mina tidskriftsamlare med alla mina skolmappar. Det har sin förklaring. Jag var på praktikskolan i dag och lämnade tillbaka bibelprovet som jag nu äntligen rättat klart. Försökte gå runt så mycket som möjligt i klassrummet för att se elevernas reaktioner på deras resultat och för att ge dem en chans att fråga om något kändes oklart. En kille i klassen som fick VG+ sa lite trött skrattande "Jag gillar inte de där plusen och minusen" och då kom jag på precis hur det var för mig i svenskan på gymnasiet. I tvåan hamnade jag nästan alltid på VG+ och jag tyckte det var jättestörigt. Jag var ofta inte alls medveten om vad jag kunde göra bättre för att höja mig heller. Kan inte erinra mig att jag hade någon vidare koll på betygskriterierna eller att min lärare ens nämnde dem.

När jag kom hem kände jag mig tvungen att kolla upp vilket betyg jag fick i Svenska B till slut. Och det visade sig att jag fick just VG (men MVG i Svenska A) och det känns lite sjukt med tanke på att jag undervisar i den kursen nu. Jag satsade mycket mer på engelskan då och tyckte nog svensklektionerna var rätt trista. Vi aktiverades aldrig, vi fick bara sitta och lyssna när vår lärare pratade och fick sedan en skrivuppgift som man kunde sitta och jobba på framför datorn där hemma långt efter mörkret fallit. Jag hittade ett frågeprov om renässansen där jag raljerat om att "Stiernhielm förespråkade att använda antika mönster när han skrev på nationalspråket" och jag bara vet att jag inte fattade ett skit av vad jag skrev.

Är svenskämnet egentligen för svårt för en 16-17-åring att fatta? Ingen av mina elever kunde ju svara övertygande på frågan om varför Bibeln anses vara en viktig bok. För att både judna och kristna har den som helig skrift, svarade de, eller för att den har inspirerat konst och musik. Men det kanske är för stort i sammanhanget att hela västerländska tankesättet bygger på tankarna om humanism, förlåtelse och så vidare i Bibeln. Det jag undrar är egentligen vad ett MVG innebär: att man är mognare än vad som är förväntat av en? För att få ett MVG i svenska krävs en enorm klokhet och helt klart att man kan sina SO-ämnen bra och gärna mycket mer än så. Svenska är nästan som alla ämnen i ett, vilket är rätt problematiskt. (Men spännande..)

Jo, jag bifogar en bild på ett historieprov som jag skrev för ungefär 7 år sedan. Även det ett ämne där jag visade upp massor av fakta men noll förståelse. Så där många utropstecken skulle jag nog aldrig skriva vid ett provresultat!
image54

Kommentarer:
Postat av: Terese

Haha! Det känns lite som att de där utropstecknen skrivits dit av en stackars trött lärare som suttit och rättat helt felaktiga och urdåliga prov en hel dag och så till slut hittar ett prov där personen i fråga (du) skrivit helt rätt och formulerat sig bra dessutom. :)

Jag hade VG i både Svenska A och Svenska B. Jag minns att jag var jätteirriterad på det och verkligen ville ha MVG, för svenska var ett av de ämnen jag gillade lite mer.. men vad jag än gjorde så var det inte tillräckligt. Förmodligen för att jag var ganska tyst.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits