Sommarlov på låtsas

Jag har börjat ta ut ledighet till mig själv, nu när terminen går till sin ände, när jag redan gett upp tyskan och endast har grupparbetet (som ingen bryr sig om) kvar på lärarutbildningen. Så småningom ska jag ju börja följa schema igen och gå upp vid 6-7-tiden, cykla hemifrån innan världen vaknat och hålla energin uppe med hjälp av jobbkaffet som lyckligtvis är gratis så att jag slipper gå back på att jobba.

Nu pillar jag med arbetet några minuter, tar en sväng i lägenheten, diskar, tvättar, letar, gör dittan, gör dattan. Vad gör man när man har sommarlov? Det jag minns från somrarna som barn så var jag ute i trädgården, satt på en filt på gräsmattan med ett gäng barbiedockor, ritade teckningar eller läste böcker. Eller så var det badutflykt till Sandsbro eller Bansjön, ofta riktigt tidigt på morgonen så att stranden inte var överbefolkad. Jag kommer också ihåg att sommarlovet kändes evigt men att jag alltid var lika besviken när det regnade.

En annan sak jag associerar med forna tiders somrar är hemgjord milkshake. Jag vet faktiskt inte exakt vad mamma rörde i den, men det var väl en blandning med glass och sylt, kanske lite mjölk. Det som var så bra med den där milkshaken var att vi inte åt det så ofta. Den kom fram ibland, som en glad överraskning, men tjatades aldrig ut.

En gång när jag slutade skolan, jag var väl runt 11, så fick jag en twistpåse av mamma. Därefter har jag fått alla möjliga slags presenter men just den där twistpåsen glömmer jag aldrig. Ibland hoppas jag på att få en twistpåse när det stundar födelsedag eller examen men finner mig i stället glatt besviken över ljusstakar och blombuketter.

Och på sätt och vis sitter jag väl och väntar på den där twistpåsen ännu. Särskilt nu när man står på en tröskel och väntar på att puttas över till andra sidan.

Kommentarer:
Postat av: Liselotte

Åh, har du också ett magiskt minne med twistpåsar?!
Jag minns när man var liten, och pappa gick till kiosken i kavarteret som vi bodde i (i Trollhättan) och köpte en påse twist- som sen delades av oss alla i familjen! Min favvo var lakritskolan- vilken var din? Jag lovar, en dag när du och Erik kommer på besök så skall det finnas twistkolor i min fina steningeskål på storarumsbordet! Kanske blir det inte så magiskt som den där skolavslutningsdagen för så länge sen, men gott ändå ;)

2007-05-31 @ 17:14:54
Postat av: Terese

Naaww.. vad fint. :) Jag minns inte alls den där twistpåsen. Du kan få en av mig i examenspresent i januari. ;)

Postat av: Gabrielle

Vad ni är snälla.
Det var inte menat som en hint men om ni vill tolka det så så... ;)

2007-05-31 @ 17:37:18
URL: http://gabrielle.blogg.se/
Postat av: Gabrielle

Liselotte: Jag har ingen direkt favorit som jag vet om. Jag köper aldrig twistpåsar och brukar inte stöta på dem så ofta heller. Jag gissar att Rollo finns i, den är rätt god, men egentligen alldeles för mycket kola för mig. Tyvärr är jag för snål. Twistpåsar kostar ju ca 40 kronor, tänk bara hur mycket annat godis man kan få för det...

2007-05-31 @ 17:39:20
URL: http://gabrielle.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits