En buffel till ledare i 10 år! Hur gick det till?

I dag fick jag ett mail från min kära moder där hon bland annat kommenterade dokumentärserien Ordförande Persson i enlighet med vad de flesta säger om vår forne statsminister: "Han är ett enda stort äckligt ego och ser alla andras fel men verkar själv vara Gud Fader."

Om jag nu ska yttra mig om det här så tycker jag att dokumentärerna säger mer om vilket hyckleri det finns inom politiken än om Göran som person. Även Reinfeldt, Leijonborg, Ohly etc. har med all sannolikhet uttalat sig på liknande sätt om partimotståndare och kollegor, men detta får vi inte reda på, åtminstone inte innan deras avgång, eftersom det "kan skada partiet".

Jag tycker också att Göran kryddar sina anklagelser och uttalanden lite väl starkt men det är ju ändå retorik. Dessutom är det nog många uttalanden som är ryckta ur sitt sammanhang för att skapa så många rubriker som möjligt (de lyckades). Framför allt är hans politik (och all politik) ett rävspel för att vinna över människor till sin sida, för att argumentera för sin egen ståndpunkt och att vinna förtroenden. Och det lyckades han med i tio år, betydligt bättre än vissa andra mesiga vända-kappan-efter-vinden-politiker!

Men hela Sverige verkar vara enat i åsikten om att Göran Persson är en buffel. Fet, äcklig, egoistisk, osympatisk, bufflig. Skällsorden duggar tätt. I samma stund som Persson sitter i rutan och kritiserar människor omkring honom så kritiserar vi honom hejvilt. Bara man inte kritiserar någon i TV så är det okej!

Jag har följt Ordförande Persson och tycker framför allt att serien är ett riktigt bra tidsdokument. Göran är inte min idol men jag beundrar hans ledarkänsla och framför allt hans retorik. Så kan ingen buffel i världen tala.

image36Göran och Anitra?

Kommentarer:
Postat av: Terese

Jag har inte sett Göran-dokumentärerna men har också hört folk prata om dem. Ska ju inte säga för mycket eftersom jag inte vet exakt vad han har sagt, men när jag har läst om det har jag funderat på vad meningen med det egentligen är. Måste han berätta hela sanningen nu bara för att han avgått? I övrigt är det väl ganska intressant att få se en annan sida, för som du säger så är politiken ett rävspel. Det vi normalt får veta är det politikerna själva säger, som de oftast noga tänkt igenom för att det ska låta bra. Det och det som står i tidningarna och det är förstås också vinklat. Den här dokumentären är väl också vinklad, men ju fler sidor vi får desto närmre borde vi väl komma en sann bild. Det kan ju alltid vara bra att vara medveten om det i alla fall och politikerna får ju för övrigt stå ut med både det ena och det andra annars också, så kanske de kan tåla det här med. Många av dem är säkert inte bättre själva.

Postat av: Thomas

Lustigt att vi för en gångs skull är överens. :)

2007-03-24 @ 10:41:51
Postat av: Terese

Har sett de två första avsnitten nu och du har ju fångat precis allt här. Väldigt snyggt skrivet för övrigt. Jag gillar din slutkläm. :)

2007-03-25 @ 01:00:30
URL: http://theshillyshallyhen.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits