En sak jag hatar

En sak jag verkligen hatar är att leta efter saker. Detta har ett klart samband med att jag är en rätt ordningsam människa. Jag har speciella lådor, påsar och skåp för allting, t.ex. för hårband, kuvert, gamla vykort, batterier, glödlampor, smink, sladdar etc. Därför brukar jag aldrig behöva leta efter saker. Jag brukar i stället veta exakt var jag har den där grejen jag vill ha åt, även om jag inte använt den på flera år.

Men mitt systematiserande är knappast fläckfritt. Jag har nämligen glömt bort den mänskliga faktorn i det hela, att man ibland bara råkar slänga en grej i nån alltiallolåda eller till och med i papperskorgen. Dessutom är jag inte själv i hushållet och det är omöjligt att i huvudet hålla reda på två personers stora mängd av smågrejer. Men framför allt tror jag ännu på att vissa saker bara försvinner av sig självt. Det är kanske inte logiskt att saker och ting bara går upp i rök men nu är jag nästan säkrare än nånsin. Jag tror benhårt på att vissa ting bara självförgör sig efter jag placerat dem i mitt ordning- och redasystem, för hur ska man annars förklara att en sak som jag bara VET att jag sett för inte så länge sedan plötsligt är puts väck, nowhere to be seen?

Och eftersom jag hatar att leta efter saker så hatar jag per automatik denna förmiddag. Två timmar har jag nu ägnat åt att leta efter en förbannad usb-kabel till min minidisc. Jag vet hur den ser ut, jag vet när jag använde den sist (i förra lägenheten) och jag vet var den bör vara. Men den finns inte där! Jag har letat i sladdlådan, i kabelkassen, i elektriska mackapärer-skåpet och i verktygsskåpet. Jag har letat i förrådet, i kökslådorna, i köksskåpen, i alla småboxar som finns utplacerade i vardagsrummet och sovrummet, i Eriks hurtslådor, bakom böcker i bokhyllan. Ja, helt enkelt har jag letat överallt.

Jag vet med mig att jag aldrig slänger sladdar och kablar även om jag ibland vill.

Vad som är ännu värre är att jag ska sälja min minidisc och att auktionen på Tradera avslutas med ett vinnande bud inom en timme. Och i annonsen har jag skrivit att usb-kabeln ingår. Så nu har jag verkligen satt mig i skiten. Jag hatar mig själv för min övertro till min ordningsamhet och jag hatar att hela dagen har gått och att jag snart måste till jobbet där jag ska stressa mig igenom resten av dagen till klockan blir halv tio och fredagen nästan är slut.

Och då kan jag inte ens glädja mig åt att jag hittat Eriks elektriska tandborstladdare som varit borta sedan vi flyttade hit (oktober 2005). Jeeeelp!!! Vad ska jag göra?! Kan man specialbeställa usb-kablar? Och frågan är hur stor andel av det nätta priset 299:- (som jag ska sälja mdn för) det kommer kosta.

SKIT!

Kommentarer:
Postat av: Terese

Naaaww.. Gabbi! *kraaaam*
Jag har på senare år också blivit medveten om den mänskliga faktorn. Att man ibland, i något förvirrat tankspritt ögonblick, kan få för sig att en USB-kabel kanske hör mer hemma i dator-pryl-skåpet än i sladdlådan och att man därför, när man senare ska leta och tycker att det mest logiska är sladdlådan eller allt-i-allo-boxen inte hittar den. Sen, när man låååååångt senare ska plocka fram någon annan pryl ur dator-pryl-skåpet så bara ligger den förbannade USB-kabeln där och ser oskyldig ut. Det borde finnas sökare på vissa saker.
Om du inte hittar kabeln, kan du inte skicka ett mail till vinnaren och berätta och dra bort en liten bit av summan istället? Klurigt.
Vad har du förresten för dig i helgen?
Kram, Tes.

Postat av: Gabrielle

Tja, jag vet inte. Jag ska göra en stor raid i förrådet i morgon.. Storstäda bland allt skräp och se om den finns där. Annars ska jag försöka fixa en ny, alternativt förhandla med köparen. Det löser väl sig, men jag stör mig så förbannat på det. Om jag går och köper en ny så vet jag ju att den kommer dyka upp oanat om en vecka... *suckar*
In the helg I'm gonna slap. Slappa alltså. Jag är så trött så jag dör. Har köpt biljetter till Simpsonsfilmen som Erik och jag ska se i morgon. Jag förstår att du vill ses kanske? :) För mig passar det nog bättre i veckan, har sett Erik så lite "kvalitativt" på sistone och vill ta igen det. Men är helledig onsdag och torsdag. Kan vi inte hitta på nåt?! Använda skånekorten kanske!?
KRAM!!

2007-07-27 @ 23:25:54
URL: http://gabrielle.blogg.se/
Postat av: Terese

Jovisst kan vi hitta på nåt då. Idag var det visst lördag. Jag sov till typ 14. Klockan är kvart i fyra och jag äter fortfarande frukost. Men jag hade lite sömn att ta igen. :)
Vi kan ju höras. Lycka till med kabelletandet.

2007-07-28 @ 15:47:38
URL: http://theshillyshallyhen.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits