Gringo i Landskrona

I SVD har man i veckan kunnat läsa M-politikern Marko Huttunens åsikter om tidningen Gringos planer på att öppna en lokalredaktion i Landskrona. När jag såg artikeln fick jag en smärre chock då det bara var ett par månader sedan Erik och jag satt och diskuterade våra skiljande åsikter om politik med just denne Marko.

Som alla känner till fick Sverigedemokraterna rekordmånga röster just i Landskrona, samtidigt som Landskrona är en väldigt invandrartät stad med enorma kontraster mellan det "idylliska", rika Borstahusen och exempelvis den östra stadsdelen där billiga pizzerior och "arabbutiker" ligger tätt.

Gringo motiverar sina planer med att göra något åt främlingsfientligheten i Landskrona och att man ska göra det genom ett arbete med antirasistiska frågor. Jag kan tycka att det låter väldigt oskyldigt och inget man direkt kan motsätta sig. Förvisso är det ingen direkt lösning på segregationsproblemen i Landskrona, men det är en ny kraft, som kan få folk att se problemet ur nya synvinklar. Det är ny röst som kan företräda de som aldrig skulle höras annars. Framför allt är det en bas av personer som på olika sätt kan samla människor av skilda åsikter till att debattera. Förhoppningsvis kan Gringo även bidra till att invandrare hörs i debatten och att oliktänkande möts så att man slipper det där "vi och dom"-tänket som utmärker hela problematiken.

Marko menar dock att Gringo aldrig kommer "att få bukt med brottsligheten, arbetslösheten och bidragsberoendet i Landskrona". Saken skulle bara bli värre, menar han och syftar förmodligen på att folk får ytterligare något att hata och irritera sig på. Dessutom får han in en åsikt om vad som är språkligt korrekt och inte när han motiverar: "Att då komma med den jargong som Gringo kör med där man i princip har misshandlat det svenska språket är bara att ge sd ytterligare ammunition." Jag ska få be att tala om att svenskan i mer än tusen år har utvecklats till det vi kallar svenska i dag. Detta genom influenser från andra språk och kulturer och genom samhällsförändringar. Att säga att man misshandlar språket genom att leka med det och göra det till sitt eget är samma sak som att säga att Landskrona är en oföränderlig stad som tillhör de som "alltid" bott där (stockholmare är inte heller välkomna).

Alla mina bekanta i Landskrona har möjligen mer att säga än jag, som ändå bara bott i staden i två år. Så ni får gärna skylla och gnälla ni med, på mig eller nån annan.

Jag ska i alla fall ge Marko en eloge för att han, precis som jag uppmuntrade honom till när vi lämnade den där festen en sen decembernatt förra året, fortsätter diskutera ivrigt och att bidra till att starta en debatt.

Kommentarer:
Postat av: Marko Huttunen

Hej, vad roligt att se att du bloggar. Framförallt om detta ämne som är ett viktigt diskussionsämne, vi behöver få fart på en debatt i frågan.

I går när jag var på Burger King stod en man och tittade på mig i kanske 4-5 sekunder, sedan sa han "Går det bra med Gringo-frågan?".

Jag blev lite ställd, men så kom jag ju på att, det här gick ju ut ganska stort, varpå jag sa att ja, vi behöver inte mer problem i Landskrona.

Vi behöver mer integration i Landskrona, inte mer segregation. Och det håller de flesta med om.

Postat av: Ghettoecke

Folk i Landskrona suger.
Gringo suger.
De borde passa ihop.

2007-02-28 @ 14:08:46

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits