Godkänd utan stjärna i kanten

I dag hade jag till slut den där muntliga tysktentan som jag gått och väntat på i femtiotre evigheter. Det som gjorde mig så nervös inför den var att jag skulle bli förhörd i 45 minuter, ensam med min tyskfödda lärare! Jag förberedde mig så gott jag kunde och förhöret gick väl också så bra jag kunde. Nästan. Och efter tre kvart sa hon att jag hade klarat mig, MEN

jag hade gjort fel i ungefär varenda mening, jag hade dålig koll på kongruens (det har jag inte egentligen!), jag stockade mig och hade dåligt ordförråd. Och jag kan inte bli tysklärare utan att ha varit i Tyskland under en längre tid.

Det var omdömet! Och det som var så fullkomligt underbart med detta omdöme är att någon ÄNTLIGEN slutar mesa, att någon äntligen kan säga "Tror du att du kan tyska så har du fel". Hon förstod mycket väl att skrivandet och läsandet är starkare sidor hos mig men det är ju faktiskt ett ofrånkomligt faktum att tyskar inte förstår mig när jag säger "Ich habe die Prüfungen gerettet". Gud vad pinsamt.

Min lärare tycker säkert att det är rent pinsamt hur lite tyska studenterna (och vissa svenska lärare) på institutionen kan. Det tycker i alla fall jag. För på den förra muntliga tyskkursen jag läste så fick jag högsta betyg och det var aldrig någon som sa att jag hade problem med varken kongruens eller ordförråd. På gymnasiet vann jag en uppsatstävling på tyska och ja, fick högsta betyg. Jag kanske var bra, men jag var ju inte bra NOG!

Det här var bara ytterligare ett bevis på att en söt småduktig tjej kan ramla sig igenom studierna med högsta betyg utan att egentligen få höra sanningen. Äntligen vågade någon säga det till mig, utan att på något sätt vara taskig eller aggressiv. Tack Ursula, ich liebe dich!

Kommentarer:
Postat av: Terese

Så bra att du tog det på rätt sätt också. Jag känner till många som skulle ha fokuserat på det negativa och inte sett en sådan kommentar som vad den var. Du får väl sätta dig och titta på de där tyska filmerna du har lånat. ;) Kanske skaffa en tysk bekant - finns säkert många tyska studenter i Lund som skulle vilja hjälpa dig med tyska om du hjälper dem med svenska, t ex. Eller ta en tripp till Tyskland.

Jag hade också behövt öva upp mitt ordförråd. Antar att det går bäst genom att läsa och lyssna. Nu har jag ju glömt det jag kunde dessutom. Ytglömt i alla fall.

Men du vet vad du behöver jobba med. Du är ju säkert värd högsta betyg i de andra delarna, med grammatik, att skriva och så där.

Postat av: Anna

Eller så åker du dit som hon sa :) Och förverkligar dig själv en smula på samma gång. Fantastiskt :)

2007-05-08 @ 22:08:28
URL: http://annapa.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits