Portugal maravilhoso

Planet landade i går kväll på Sturup men själv har jag inte landat riktigt än. Det har varit för mycket intryck för att bara släppa det och gå in i jobbarvärlden igen, även om jag faktiskt har jobbat i dag. Jag klarar av vardagssysslorna men i huvudet sitter jag fortfarande med blicken ut över Atlanten under stjärnorna en ljummen juninatt. Vi försökte oss på att skriva resedagbok men det gick inte bra, Erik och jag skrev men Dan är bättre på att snacka.

Porto har blivit min nya lilla drömstad. Vi kunde inte låta bli att tillbringa den mesta av tiden där. Det var där vi umgicks med konstnären som visade oss omkring och ledde oss liksom en messias, där fanns Café Douro, havsutsikten från balkongen, världens coolaste varuhus (man åkte upp fyra våningar bara för att gå ut genom dörren och komma ut på gatan igen - allt tack vare det backiga centrum), den chilliga stämningen... Välkomnandet till Portugal var en vansinnesbussfärd från flygplatsen in till centrala Porto där vi kastades ut rakt i en festival - folk gick klädda i folkdräkter och sjöng sånger och bar facklor och smällde fyrverkerier. Just så sprakande kändes den staden, även efter folkmassorna skingrats.

I Lissabon blev det lite mer sightseeing. Castelo de São Jorge och Elvador de Santa Justa gav båda riktigt bra utsikt över en spännande stad, som dock är lite väl turist- och främlingsanpassad. Det stod marockanerdealers i flockar på gatorna och det kändes lite dyrare och större, förstås. Vi var på Europas (världens?) största akvarium ute på Expo 98-området också. Det slog Londons med ljusmil! :)

Två nätter låg vi i tält på en camping en bit utanför Cascais, som i sin tur ligger några mil utanför Lissabon. Vi hittade en plats på campingen bland en massa taniga krokiga träd som helt hade böjt sig efter havsvinden. När vi kom dit strax efter skymning brydde vi oss definitivt mer om utsikt än om en vindskyddad plats. Första natten gick det bra men andra höll vi verkligen på att flyga iväg... Tur då att jag hade införskaffat mig en handgjord portugisisk poncho som ser ut som en stor vit matta som man slängt över axlarna. Fast lite snyggare. Vi badade i havet förstås och blev lite solbrända.

Och sedan bar det av till Porto igen. Det finns mycket att säga, många och mycket att berätta om. Det känns som vi varit iväg i en månad trots att det bara är lite mer än en vecka. Det har varit toppen i alla fall. Och min dröm om att bo/leva/flytta till/plugga i Italien slash södra Tyskland slash Österrike slash Holland har försvunnit och ersatts av en stark Portodröm. Love.



En galen busschaffis


Utsikt över Rio Douro i Porto


Dan, Erik och jag uppe på Elvador de Santa Justa med Castelo de São Jorge i bakgrunden

Psst! Finns typ 130 bilder till. Ska bara lösa ett sätt att dela med mig av dem på.



Kommentarer:
Postat av: Terese

Åh vad häftigt och härligt ni verkar ha haft det! Ser fram emot att få se lite fler bilder och höra lite fler historier! Portugal verkar vara ett härligt ställe ju. Du kan ju ladda upp bilderna på Fotoalbum? Eller framkalla dem senare.. kanske.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits